Skip to content Skip to footer

Βιογραφικό

H Δήμητρα Κονδυλάκη είναι δρ Συγκριτικής Λογοτεχνίας του Πανεπιστημίου της Σορβόνης (Paris IV, 2003), σκηνοθέτις, δραματουργός και μεταφράστρια. Έχει διδάξει, μεταξύ άλλων, «Δραματολογία παγκόσμιου & ευρωπαϊκού θεάτρου, «Δραματουργική ανάλυση νεότερων και σύγχρονων κειμένων», «Θεατρική γραφή» και «Θεατρική μετάφραση» στα Τμήματα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών, του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και στα Μεταπτυχιακά Προγράμματα του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ και του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Εισηγήτρια στο Eργαστήρι Θεατρικής Μετάφρασης του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδας από το 2009, έχει διατελέσει σύμβουλος ρεπερτορίου σε θέατρα και διεθνείς οργανισμούς από το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου έως το Odéon-Théâtre de l’Europe και τη Scène Nationale d’Orléans και έχει διοργανώσει πλήθος εκδηλώσεων αφιερωμένων στη σύγχρονη δραματουργία σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο, το Ινστιτούτο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, το Βυρσοδεψείο κ.ά. Μεταφράσεις της έχουν ανέβει στο Théâtre de la Ville, στο Théâtre de l’Odéon, στο Théâtre de l’Atalante στο Παρίσι, στο Φεστιβάλ της Αβινιόν, στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου κ.α. ενώ ως δραματουργός έχει υπογράψει ή συνυπογράψει σκηνικά έργα με ισχυρό αποτύπωμα: Σόνιετσκα της Μαρίνας Τσβετάεβα (2006), Μάτση Χατζηλαζάρου, Σβήσε το πρόσωπό μου και ξαναρχίζουμε (2012-2013), Μαύρο χιόνι του Μιχαήλ Μπουλγκάκωφ σε σκην. Κώστα Φιλίπογλου (2016), Δωμάτια μνήμης. Περιπλάνηση στον κόσμο της Λούλας Αναγνωστάκη (Φεστιβάλ Αθηνών, 2018), Spoon River Quartet του Edgar Lee Masters (2020). Στο επίκεντρο της καλλιτεχνικής της αναζήτησης όσο και της ερευνητικής της δουλειάς βρίσκεται η έννοια της δραματουργίας και της ποίησης στη θεατρική γραφή.

Το βιβλίο της Ο θεατρικός Δημήτρης Δημητριάδης: Εξερευνώντας τη δυνατότητα του αναπάντεχου ήταν υποψήφιο ως «καλύτερο θεατρολογικό σύγγραμμα 2015» της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών (Εκδ. Νεφέλη). Από τον ίδιο εκδοτικό οίκο κυκλοφορεί το 2022 η μελέτη της Η γλώσσα του σύγχρονου θεάτρου στον ορίζοντα της λογοτεχνίας.

Περιγραφή μαθήματος

Εισαγωγή στη δραματουργική ανάλυση

Α’ εξάμηνο A’ έτους

Τι είναι ένα θεατρικό κείμενο; Αυτόνομο ποιητικό έργο ή σενάριο; Τι το διαφοροποιεί από την υπόλοιπη λογοτεχνία; Ποια η σχέση του με την παράσταση και πώς μπορούμε να το διαβάσουμε ώστε να «ζωντανέψει», να «σηκωθεί» από τη σελίδα, να ενσαρκωθεί; Με αφετηρία αντιπροσωπευτικά κείμενα του νεότερου ρεπερτορίου, προσεγγίζουμε δομικά στοιχεία της θεατρικής γραφής: τον μύθο, την πλοκή και τη δράση, τον δραματικό χώρο και τον δραματικό χρόνο, τη θεατρική γλώσσα, τον διάλογο και τον μονόλογο, τη σύγκρουση και τον δραματικό χαρακτήρα. Προτεραιότητα του μαθήματος είναι να κατανοήσουμε πώς οι λέξεις οδηγούν στην ερμηνεία, πώς τα ίδια τα σημεία της γραφής – από τα λόγια των χαρακτήρων ως τις σκηνικές οδηγίες, τις παύσεις και τις σιωπές – μας βοηθούν να εμβαθύνουμε στην ανάλυση και μας θωρακίζουν ενάντια σε παρερμηνείες και στερεότυπα για το «νόημα». Μια πρώτη λοιπόν, πρακτική εισαγωγή στην έννοια της «ανάγνωσης» που φωτίζει τα ερωτήματα και κυρίως, προτείνει έναν τρόπο να θέτουμε ερωτήματα, πριν περάσουμε από το κείμενο στη σκηνή. Στη διάρκεια του μαθήματος, οι σπουδαστές και οι σπουδάστριες θα έχουν την ευκαιρία να κατανοήσουν αυτές τις έννοιες βιωματικά, δοκιμάζοντας να τις προσεγγίσουν μέσα από τη διαδικασία της θεατρικής πρόβας.

Β’ εξάμηνο Γ’ έτους

Στο Β’ εξάμηνο η ανάλυση εξειδικεύεται σε συγκεκριμένες σχολές και δραματουργικά ρεύματα του 20ού αιώνα από το νατουραλιστικό και το επικό θέατρο ως το θέατρο του παραλόγου. Οι σπουδαστές και οι σπουδάστριες θα μάθουν να εντοπίζουν πώς διαφοροποιούνται τα δομικά στοιχεία του θεατρικού κειμένου ανά αισθητική και εποχή γνωρίζοντας ταυτόχρονα, τις κυρίαρχες τάσεις της θεατρικής γραφής σήμερα. Μ’ αυτή την προοπτική, θα έρθουν σε επαφή με κορυφαίους δραματουργούς του 20ού αιώνα, από τον Μαίτερλινκ ως τον Ιονέσκο και τον Μπέκετ. Το μάθημα έχει στόχο να εξοικειώσει με τη δουλειά του δραματουργού και τα μεθοδολογικά της εργαλεία: από την ίδια την ανάλυση κειμένου ως την έρευνα που την πλαισιώνει με τη συνδρομή βιβλιογραφικού και οπτικοακουστικού υλικού. Καρπός του μαθήματος, θα είναι το υλικό ενός υποθετικού θεατρικού προγράμματος, που κάθε σπουδαστής και σπουδάστρια θα αναλάβει να δημιουργήσει καθ’ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου.